Tillbaka till startsidan?

Ingenting förvånar mig längre..


Så som många andra, så brukar jag sitta på Facebooks köp och sälj sidor. På ett sätt tycker jag att dem är jätte bra, för man får tillgång till att sälja iväg sina grejer snabbt och smidigt. Man kan ha tur att möta ett gäng trevliga människor och man får snabbt tillgång till mycket av det man söker. Men sen finns det en hel del negativa grejer med de där sidorna. Många med väldigt otrevlig attityd och otrevligt sätt, vissa som anser att bara för att det är Facebook så bör de få sakerna som säljs nästan gratis och dessa som tycker att det är okej att kommentera och lägga sig i andras annonser.

Nu senast så kommenterade jag på ett bord som jag hade velat köpa. Surrade med säljaren en stund och någonstans i allt surr så missade jag att säga "Jag köper det". Sånt som händer, inget jag är direkt brydd över. Men då dyker det upp en kvinna som säger att hon köper bordet. Det gör fortfarande mig inget att hon sa så, det är ändå säljaren som beslutar hur hon vill göra, så jag bestämde mig för att skriva "Jag vill också köpa :)". Vad hände då? Jo, denna kvinna väljer att kommentera: "Men nu var jag före dig att säga de Jennie". Som att jag inte visste det redan? Onödigt att påpeka det uppenbara, och att på det, dessutom, låta så otrevlig. Nog fan förstod väl jag att hon var först, jag kan väl läsa jag med? Bara för att hon var först betyder inte det att säljaren väljer att sälja på en gång till henne, utan hon kanske vill köra bud.

Det jag i alla fall vill få sagt är att ska man sitta på köp och sälj sidor så kan man i alla fall var trevlig mot varandra och inte ta saker för givet. Innan man kommenterar onödiga grejer så kan man vänta och se vad säljaren säger. Och sen måste man tänka på att vissa saker på köp och sälj faktiskt har höga värden, så att tro att man ska köpa allt super billigt eller nästan gratis är korkat.

Tänk er för med hur ni beter er och att allt kommer inte gratis. Vill ni ha något får ni vara beredd att betala lite, saker är inte gratis.



Emz

Jag kan bara hålla med dig. Vissa har en riktigt otrevlig attityd, andra påpekar allt och inget och sen alla dom som tror allt ska vara gratis i princip bara för att det är FB, tragiskt är vad det är..

Tur det finns några som är trevliga, tillmötesgående och allmänt bra att ha att göra med trots allt :)

Svar: Smakar det så kostar det. Det är riktigt tragiskt tycker jag. Vissa människor tänker inte på att inköpspriset kanske inte var så satans billigt, och är grejerna i bra skick så tycker jag absolut att man kan få en slant för det. Visst att man kanske försöker prutar lite grann, men går inte säljaren med på att man prutar så får man gilla läget. Och sen behöver man inte pruta på redan snorbilliga grejer.
Jag tycker att majoriteten som köper grejer på Facebook är så snikna att det väljer Facebook just för att dem tror att de ska få saker nästan gratis.
Sen när det kommer till de otrevliga människorna, de borde verkligen tänka på hur de låter mot människor. Skulle jag stöta på en människa med otrevlig attityd, och vi budar på samma annons, och det sen skulle visa sig att hon har en annons ute med just den saken som jag behöver.. Då skulle jag hellre köpa saken ny än köpa från den otrevliga människan. Vissa tänker inte på att beter dem sig otrevligt och arrogant så kan de tappa människor som eventuellt kanske hade tänkt bjuda på deras annonser.

Men allt detta är ju endast min åsikt. Tur att jag har rätt i att tycka och tänka som jag vill :)
Jennie Johansson

| http://emmelisa.blogg.se
Anna

Har tänkt på det där jag med... att folk vill ha det gratis, nästan i alla fall. Har ju haft en del grejer ute och det är bra kläder och saker för en väldigt billig peng. Men folk köper inte för det ska skänkas bort. Tydligen. Är lite less dem där sidorna. Visst att jag fått sålt en del, men det går ofta till överdrift där. Det finns vissa som är bra att ha och göra med och så finns det andra...

Svar: Svar: Ja, visst är det tragiskt? Nu senast så såg jag en annons som en tjej hade lagt ut om ett par gardiner, också hade hon skrivit fast pris 100:- (och det är inte farligt pris för gardiner från Åhlens). Hon hade även skrivit att det KAN finnas spår av katthår på gardinerna. Då är det någon som kommenterat att hon bjuder 75:- för gardinerna med tanke på katthåret. Vafan?! Ska man få saker billigare bara för att människor har djur? Sånt får man väl ändå räkna med, och klarar man inte av päls från djur då kan man väl ändå låta bli att köpa grejerna, eller? Jag tycker att allt kring det där är så sjukt så det finns inte.
Vissa människor tänker inte på att inköpspriset kanske inte var så satans billigt, och är grejerna i bra skick så tycker jag absolut att man kan få en slant för det. Smakar det, så kostar det. Så är det, visst att man prutar lite grann, men går inte säljaren med på att man prutar så får man gilla läget. Och sen behöver man inte pruta på redan snorbilliga grejer.

Bara för att det är på Facebook betyder inte det att det är gratis.
Jennie Johansson

Anna Vesterlund

Jag håller med dig, ja skulle sälja en sån där jätte stor chokladfontän... aldrig använd. Tror jag betalade över 500:- som ny. Den är ouppackad i kartong. En tjej skriver till mig, du får bara 100:- för den av mig.. för jag måste köra ända ut till Blåsmark. Jag hade gärna sålt den för hundra kronor, men då man skriver sådär otrevligt får de allt vara. Jag plockade bort annonsen...och nu tror jag banne mig ja ska plocka upp och pröva den här någon kväll! :) Kram

Tack för att du kommenterar!











Är du här ofta? Se då till att spara dina uppgifter! :)