Tillbaka till startsidan?

Sometimes you just want to take a walk in the park..


 
Vårat sista stopp i Sunne blev Rottneros Park. En jätte fin och unik skulptur trädgård. Herrgården mitt i parken är Ekeby i Selma Lagerlöfs - Gösta Berlings saga, och det var så Rottneros kom till liv. Visionären Svante Påhlson utformade ett Rottneros som kunde matcha sagans Ekeby i mitten på 1950-talet. Idag drivs Rottneros Park av det kommunala bolaget Rottneros Park och Trädgård AB, medan Herrgården mitt i parken fortfarande ägs av barnbarnen till Svante Påhlson. Tänk att bo mitt i en park, speciellt en sån vacker park som Rottneros, och du behöver aldrig ta hand om den. Herrgården är verkligen en dröm, så vacker och helt klart ett hus jag skulle kunna tänka mig att äga.
 
Rottneros Park innehåller ett hundratal skulpruter av kända, namngivna konstnärer, trädgårdsanlänningar och en lekpark för barnen. Lekparken kallas för Nils Holgerssons äventyrspark.
 
Parken är öppen för visning sommartid. De har även guidade turer och man kan hyra en iPod och gå en egen guidning i egen takt. Jag har inte gått en enda guidad tur där, men jag kan tänka mig att upplevelsen av parken blir mycket större genom att få en berättelse om vad man faktiskt ser i parken. Nästa besök dit blir det nog en guidad tur av något slag.
 
 


M A T H I L D A

Vad heter typsnittet du har på dina rubriker? Det är skitsnyggt!

Svar: Det heter Handlee :) Riktigt fint typsnitt..
Jennie Johansson

| http://nilzzon.blogg.se
Tack för att du kommenterar!











Är du här ofta? Se då till att spara dina uppgifter! :)